Adressat og modtager
ADRESSAT
Ved adressat forstås den eller de personer, som afsenderen har lagt meddelelsen til rette for. Adressaten må ikke forveksles med modtageren. Man kan også udtrykke det på den måde, at adressaten er modtagerens indslag i teksten. I dag kaldes adressat også målgruppe med et udtryk lånt fra faget marketing
Når adressaten skal bestemmes, skal man lave en adressatundersøgelse. Ud fra undersøgelsen danner man et billede af den tilsigtede modtager. Man kan således ikke nøjes med, hvad mediet kalder deres målgruppe: dem, som de gerne vil kommunikere med. Det vil være praktisk, hvis man til billedet benytter de variabler, som også benyttes til modtagerbestemmelse, da man så ret let vil kunne konstatere, om mediet når de ”læsere”, som de gerne vil nå.
MODTAGER
Ved en modtager / henter forstås en person, som faktisk ”læser” teksten. Det kan ikke ses i teksten, men må konstateres uden for teksten. Bedste middel er GallupPC fra TNS Gallup.