Du er her

Adressat og modtager

ADRESSAT

Ved adressat forstås den eller de personer, som af­senderen har lagt meddelelsen til rette for. Adressa­ten må ikke forveksles med modtageren. Man kan også udtrykke det på den måde, at adressaten er modta­gerens indslag i tek­sten. I dag kaldes adressat også målgruppe med et udtryk lånt fra fa­get marketing

Når adressaten skal bestemmes, skal man lave en adressatundersø­gelse. Ud fra undersøgelsen danner man et billede af den tilsigtede modtager. Man kan således ikke nøjes med, hvad mediet kalder deres målgruppe: dem, som de gerne vil kommunikere med. Det vil være praktisk, hvis man til billedet benytter de variabler, som også benyttes til modtagerbestemmelse, da man så ret let vil kunne kon­statere, om mediet når de ”læsere”, som de gerne vil nå.

 

MODTAGER

Ved en modtager / henter forstås en person, som faktisk ”læser” teksten. Det kan ikke ses i teksten, men må konstateres uden for teksten. Bedste middel er GallupPC fra TNS Gallup.