Du er her

Al kommunikation

Teori:

 

Al kommunikation kan deles i kommunikation med hensigt og kommunikation med bud­skab og performativer.

 

Kommunikationen med hensigt er kommunikation, der handler om noget virkeligt (facts) og indgår i almindelig dagligdags interaktion. I skolen og gymnasiet har man traditionelt talt om ”sag­prosa”, selv om den ikke nødvendigvis er saglig.

 

Kommunikationen med budskab er kommunikation, der ikke handler om noget virkeligt og ikke indgår i almindelig dagligdags kommunikation, da man i fritiden trækker sig bort fra in­teraktionen. I skolen og gymnasiet har man traditionelt talt om ”skønlitteratur”, selv om den ikke nødvendigvis er bogstavbåret, eller bedre ”fiktion”.

 

 

Performativer.

 

En performativ er en kommunikation, som man udfører et eller andet / et ritual med:

 

1) En hilsen: God morgen! – 2) Til lykke! Leve, brudeparret! Hurra! Må jeg kondolere! Tak! - 3) En ”hermed-situation”: en anmodning, en dom, en vedtagelse, en erklæring, en tilgivelse. 4) En bøn, en salme (gudsdyrkelse) – 5) En konfirmationssang (familiedyrkelse), en drikkevise (dyrker samværet), en slagsang, en nationalsang.

 

Performativerne er på kanten af teorien: hensigten er vel væk ved hilsnerne; Til lykke! er ikke kun meningsudtrykkende; hermed-situationerne falder uden for vores hensigter; er gud virkelig eller ej? festen er ikke en alm. dagligdags situation.

 

Performativerne er ikke en svaghed ved teorien, men et bevis på at den er konstruktivistisk; en dag kommer måske en bedre teori.

Måske udspringer menneskets sprog af performativerne, jf. dyrenes ritualer.