Budskaber
OM BUDSKABER
I modsætning til hensigter, hvor der er fem forskellige, er der uendeligt mange budskaber.
De kan klassificeres fx ud fra kompleksitet:
DEKORATION. Udsmykning, fx oldtidskvindens bølge-sgraffito på en lerbeholder. Det er svært at sige, hvad budskabet er; men det er næppe særligt indviklet. De franske hulemalerier er givet performativer, besværgelser, del af ritualer og som sådan uden budskab. Meget moderne nonfigurativt maleri er fin dekoration og bruges næppe som andet trods intellektualiserede titler. Dekoration virker oplivende. Mogens Andersen siger om sit nonfigurative maleri: ..."et maleri, der havde sin effekt og glæde i selve det maleriske sprog".
TRIVI. Opdigtede tekster med banale budskaber; kriminalromaner hører herunder. Trivi virker oplivende gennem oplevelser.
KUNST. Tekster med seriøst budskab, som er værd en analyse. Kunst giver oplevelse, ikke nødvendigvis oplivende.
Budskaber kan klassificeres fx ud fra, om de er beskrivende eller foreskrivende. Hvordan det nærmere bestemmes, kan ses i Læsning af Noveller/Romaner, som ligger i Prosa under Specielle genrer).
Skønlitteratur med tydeligt forskrift-budskab er fx såk. beredskabslitteratur eller opbyggelseslitteratur, som jo er meget seriøs; desværre går Kunsten fløjten, og man ender med fejlanbragt propaganda, jf. ”So fühlt man Absicht, und man ist verstimmt.” "Fejlanbragt", fordi propaganda er hensigtskommunikation. Det samme gælder kunst med meget "effektiv" beskrivende budskab"
Det er for billigt/let at manipulere ensidigt i den fiktive virkelighed, som kunstneren selv opfinder. I "propaganda-kunsten" lader man ikke den rigtige virkelighed yde modstand.