Du er her

Medieformer

 Medieformer

Medierne kan kategoriseres ud fra forskellige synspunkter.

Man kan skelne mellem, om mediet er til individuel kommunikation eller massekommunikation. Ved indivi­duel kommunikation henvender én sig til en anden (en-til-en); ved massekommunikation henvender én sig til mange (en-til-mange).

I kraft af edb er det inden for de seneste tredive år blevet muligt samtidigt at henvende sig individuelt til mange (mange(en-til-en)).

I kraft af internettet er det inden for de seneste femten år blevet muligt samtidigt for mange individuelt at henvende sig til én (mange (en-fra-en); dermed er et pull-medie opstået ved siden af push-medierne.

 

Man kan kategorisere ud fra mulighederne for feed-back ved medierne. Umiddelbar feed-back er, hvor modtager umiddelbart kan blive afsender; ingen feed-back er, hvor modtager vil have et større arbejde med at blive afsender; middelbar feed-back er, hvor afsender gør det let for modtager at blive afsender, fx ved i mediet at anbringe en svarmulighed.