Medieformer
Medieformer
Medierne kan kategoriseres ud fra forskellige synspunkter.
Man kan skelne mellem, om mediet er til individuel kommunikation eller massekommunikation. Ved individuel kommunikation henvender én sig til en anden (en-til-en); ved massekommunikation henvender én sig til mange (en-til-mange).
I kraft af edb er det inden for de seneste tredive år blevet muligt samtidigt at henvende sig individuelt til mange (mange(en-til-en)).
I kraft af internettet er det inden for de seneste femten år blevet muligt samtidigt for mange individuelt at henvende sig til én (mange (en-fra-en); dermed er et pull-medie opstået ved siden af push-medierne.
Man kan kategorisere ud fra mulighederne for feed-back ved medierne. Umiddelbar feed-back er, hvor modtager umiddelbart kan blive afsender; ingen feed-back er, hvor modtager vil have et større arbejde med at blive afsender; middelbar feed-back er, hvor afsender gør det let for modtager at blive afsender, fx ved i mediet at anbringe en svarmulighed.