Modtagerinteresse
MODTAGERINTERESSE
Med kommunikationens skred pga. medieudviklingen fra push til pull er modtagerinteressen kommet i centrum. (I angelsaksisk forskning har man interesseret sig for det en del år under betegnelsen Uses and gratifications)
Afsenderhensigten (og budskabet) er let at analysere, for den kan ses og udanalyseres i teksterne / oploadene. Modtagerinteressen er sværere, den skal konstateres hos modtager. Det kan i dag kun gøres indirekte vha. tolkning, så man må henvende sig til filosoffer, psykologer eller adfærdsforskere.
ALMENT
Oversigt over de interesser, som får mennesket til at søge kommunikation, bygger på behovene i Maslows behovspyramide:
Information er ikke kun kvantificerbare facts, men også tolkninger og meninger som facts. Ved information kan forstås svar på spørgsmål (jf. Information under Specielle problemer).
I næste skema er interesserne modstillet hensigterne og budskaberne:
Bemærk, at hensigten påvirke ikke er med. Ingen modtagerinteresse modsvarer afsenderhensigten at påvirke. Bemærk også, at budskabstekster kun kan opfylde visse ønsker; de kan ikke bruges til så meget. Modtagerinteressen ved budskabsteksterne er afslapning, underholdning, åndelig udvikling. Modtager går efter en oplevelse, for at blive livet op, mens tilegnelsen sker.
ARBEJDE/FRITID
Det vil være opportunt at skelne mellem modtagers/henters kommunikationsaktivitet i arbejde og i fritid. Hvis man går ud fra, at folk passer deres arbejde, når de er på arbejde, betyder det, at ”Opgaveløsning i forbindelse med arbejde” hører ARBEJDET til og resten hører FRITIDEN til. (I pauser i ARBEJDET dukker fritidsinteresserne op, og folk begynder at opføre sig som i fritiden, hvis arbejdsgiveren tillader det.)
ADFÆRDSFORSKEREN
Adfærdsforskeren vil i modsætning til filosoffen og psykologen undersøge modtagers/henters medieforbrug vha. fx interview. Hans spørgsmål vil være:
Hvem (baggrundsvariabler) bruger hvilke medier, hvor længe, hvornår på dagen for at ”se” hvilket indhold med hvilken interesse?
Medieforbruget er undersøgt tit, så i forskellige tabeller kan man få svar på nogle af spørgsmålene, måske alle.
Hvad der her skal ses på, er medieforbrug i fritiden (fordi medieaktivitet på arbejdet ikke er forbrug, men brug). Det passer med undersøgelsen ”Danskernes kultur- og fritidsaktiviteter 2004” og følgende oversigt over største hverdagsaktiviteter:
Største hverdagsaktiviteter (tid pr. dag)
|
Man-tors |
Fredag |
Lørdag |
Søndag |
Søvn |
7 t 35 min |
7 t 00 min |
7 t 52 min |
8 t 55 min |
Arbejde |
5 t 23 min |
4 t 50 min |
1 t 13 min |
1 t 10 min |
Medier |
5 t 19 min |
5 t 36 min |
5 t 14 min |
5 t 29 min |
Huslige gøremål |
2 t 24 min |
2 t 49 min |
3 t 29 min |
2 t 56 min |
Kommunikation |
1 t 56 min |
2 t 11 min |
2 t 26 min |
1 t 43 min |
Spisning |
1 t 19 min |
1 t 28 min |
1 t 55 min |
1 t 43 min |
Transport |
1 t 19 min |
1 t 25 min |
1 t 03 min |
51 min |
Personlig pleje |
40 min |
35 min |
35 min |
35 min |
Kilde: http://www.research.dk/page.aspx?pageid=750
Her er meget materiale, som det vil være værd at arbejde videre med.