Stil
STILTONE
Hvad der forstås ved stiltone (stilart, stilvalør), kan bedst illustreres ved at sammenligne betydningen af følgende tre ord: hest - krikke - ganger. Forskellen på de tre ord er en forskel i stiltone.
Man skelner traditionelt mellem tre stiltoner: neutral, lav og høj stiltone.
Lav stiltone: emnet er den lavere virkelighed, menneskets ”lavere” interesser og egenskaber; sproget er simpelt: enkel sætningsbygning, ting nævnt ved deres rette navn.
Høj stiltone: emnet er den højere virkelighed, menneskets "højere" interesser og egenskaber; sproget er højtideligt og kunstfærdigt: mange troper og figurer.
Læg mærke til, at stiltonen også er et spørgsmål om emnet: der er høje og lave emner. Det betyder på den anden side ikke, at emnet er enebestemmende, idet samme emne (fx kærlighed) kan anskues fra forskellige synspunkter og dermed give anledning til forskellige stiltoner.
Stilbrud vil forekomme, hvis et højt emne behandles i et lavt sprog, eller er lavt emne i et højt sprog. Hvad med følgende?
O! hvilken Kval og Strid! Mit Hjerte splittes ad!
Dyd! Elskov! kan I to ej søbe af eet Fad?
een af Jer vinde maa, den anden maa fordømmes,
to store i een Sæk kan ingenlunde rummes,
men Sækken, som I to kan ikke rummes i,
til Gavns undgælde maa for eders Klammeri.
Mit Hjerte revner snart; jeg elsker eder begge:
du, Elskov, er mit Liv, du, Dyd, min Kæledægge!
(Johan Wessel: Kærlighed uden Strømper. 1773)
Det fremgår af præciseringerne, at stiltonen er nært knyttet til tekstens holdning; under den høje stiltone vil ligge en positiv holdning, under den lave en mere blandet holdning.
Den svenske litteraturforsker Staffan Björck har konstrueret følgende "parallel-eksempler" på stiltoner:
l. Den alderstegne borgmesters bortgang havde fremkaldt stor opmærksomhed i byen, og hans begravelse formede sig som en kommunal sørgehøjtid af betydeligt omfang, i hvilken samtlige byens befolkningslag deltog. Under dyb bevægelse blandt de omkringstående førtes kisten fra kirken gennem Store Allé over broen og mod den nye kirkegård i vestbyen. Nærmest ligvognen vandrede den nedbrudte enke omgivet af oberst Ridderfeldt og hofpræst Blad.
II. Da borgmester Munthe endelig lagde sine rødrandede, vandede øjne sammen, kom hele byen i febril bevægelse. Sortgrønne frakker børstedes, så sømmene brast, og trappegangene duftede af granris og blanksværte. Arbejderne i vestbyen havde fridag, som de indledte på "Perlehønen" med et bæger til den gode gamlings minde. Obersten udkommanderede et kompagni snustobakduftende basser som hædersvagt og udlovede ekstraforplejning til aften. Selv overtog han beskyttelsen af enken, et lille forskræmt væsen, som listede frem nærmest kisten. Hendes sporadiske snøft druknede dog i larmen fra rådmand Fernbergs jernbeslåede klumpfod, som førtes næstefter i processionen.
III. Da borgmesteren, som havde været svært senil i tre decennier, endelig afled efter en kæmpeportion gåselever, drog hele byen et lettelsens suk. Endog arbejdsfolket i vestbyen, som ikke havde den afdøde at takke for noget bortset fra irettesættelser og skuldertræk, kantede loyalt vejen, hvor ligtoget kom frem. Men de havde også fået fri for at gøre det, og en stund før skuespillets begyndelse gik nogle ingeniører en runde gennem kroerne for at se, om der fandtes elementer, som havde tænkt sig at pjække fra deres samfundspligter. Nu stod man langs ruten i de bedste klæder, konerne græd over al stadsen, og mandfolkene så medlidende på den lille ængstelige, under et langt liv kuede enke, som forsigtigt listede sig frem flankeret af hofpræsten og obersten, samfundets piller.
IV. Der var duft af syrener og glimt af guldregn, da den gamle borgmester førtes til sin sidste hvile. Han havde længe overlevet sig selv, og der herskede ingen bitter sorg ved hans båre. Gamle og unge, rige og fattige var mødt op som til en fest. Hofpræstens og oberstens røde ansigter lyste som papirlygter på begge sider af den lille blege enke, så forlegen over al opmærksomheden efter at have levet i tilbagetrukkethed i hele sit liv. Hendes lavendelblå øjne flakkede undseligt mellem de bukkende og nejende tilskuerrækker, og det rykkede i de tynde visne kinder. Også på den anden side åen, blandt arbejderne, var der mange kvinder, som græd. De havde glemt de irettesættelser, borgmesteren havde givet dem i sin myndigheds dage. Nu følte de bare, at det var skønt at græde med hverandre, og de priste Døden, som giver også de fattige denne gave. Men over det sorte sørgetog sejlede hvide juniskyer, og luften duftede af syrener og glimtede af guldregn.
Første tekst vil kunne karakteriseres som ”neutral”.
Anden tekst som ”lav”.
Tredje som ”høj” – ”ironisk”
Fjerde som ”høj” – ”lyrisk”
NYTTIGE BEGREBER TIL SKØNLITTERÆR STILANALYSE
- ordforråd
- troper og figurer